INGYENES HÁHOZSZÁLLÍTÁS 100.000 FT FELETTI VÁSÁRLÁS ESETÉN!

Meghatározó pillanatok a divat történelméből

A divat sokunk szenvedélye, nyomon követjük alakulását, ruhatárunkat a legújabb trendek szerint alakítjuk, s alig várjuk, hogy valamelyik hóbort visszatérjen, vagy akár kimenjen a divat örökös körforgásából. Most utána járunk, hogy mikor is lett ekkora divat a divat, s ki az, aki a stílus és ízlés alakulásáért felel.

Már az ókori kultúrákban az öltözködés egyfajta anyagi és társadalmi helyzet kifejezésének eszközeként funkcionált.  Minden korszak sajátos jellemzőkkel bírt, a természeti és egyéb adottságok okán.

A nagy áttörést a barokk és a rokokó korszaka hozta el. Az öltözködés ekkora valóságos mánia lett. A divatkreátorok hatalmas tiszteletnek örvendtek, s egyenesen versengtek a nyilvános elismerésért. A ruhaművészeknek járó megtisztelésben részesülő Rose Bertin nevű „divatügyi miniszternek” köszönhető a kor hamisíthatatlan státuszszimbólumba, Marie Antoinette öltözködési mániája. A balsorsú királynő, pompázatos viseleteiről, a luxus hajszolásáról híresült el. A rokokó térhódításában nagy szerepet játszott az akkori ipari fejlődés, hiszen a nyomdai sokszorosítás lehetővé tette a divatlapok élvezetét, sok-sok nő számára. A rokokó viseletek elemei gyakorta bukkannak fel a modern kor divatjában is. A jelenkor művészei újra és újra alkalmazzák a barokkra és rokokóra jellemző sziluetteket.

A modernkor dizájnerei rendszerint tekintenek vissza a múltba, s merítenek ihletet egyes korszakok impozáns világából. Ennek is köszönhető a tény, miszerint a divat ciklikusan köszön vissza.

Coco Chanel

Coco Chanel nevét senkinek sem kell bemutatni – a női divatra gyakorolt hatása a mai napig tartja magát, az általa alapított divatbirodalom pedig a ma egyik legismertebb és legkiemelkedőbb képviselője az Haute Couture márkák közül. Az ő nevéhez fűződik a női ruhatárak reformációja – forradalmasította a maszkulin szabászati stílust, a férfias megjelenést, a rövid szoknyát, illetve a „kis feketét”.  Ő a modern, elegáns és szabad nő szimbóluma.

Jeanne Lanvin

A mai napig a francia hölgy nevén működő divatház, töretlen sikernek örvend huszonegyedik században is. A kalapos üzletként indult párizsi szalon, hamar divatóriássá nőtte ki magát, már az 1920-as években. A cég egészen 1989-ig volt a család tulajdona, majd a Louis Vuitton, később a L’oreal tulajdonába került. Jelenleg parfümgyártásáról híres.

Guccio Gucci

Az olasz divatmárka eredetileg bőrárukra szakosodott. A húszas évek elején alapította Guccio Gucci Firenzében.  Az alapító halála után a cég lendületesen növekedett, olyannyira, hogy országhatáron túli terjeszkedésbe kezdett. A hatvanas évek végére a Gucci az olasz divatszimbólumává vált, amely meghódította Európát, Amerikát és a Távol-Keletet is. Megannyi Hollywoodi ikon viselte a Gucci ruhakölteményeit, többek között Liz Taylor vagy Sophia Loren. A nyolcvanas évek elhozta a Gucci életében a legnagyobb elismertséget, azonban a családtagok közötti állandó viszályok megrengették a cégóriás biztos alapjait. Később Tom Ford közreműködésével sikerült meghódítani a kifutókat, s újra elérni azt, hogy a Gucci szerepeljen a világ legbefolyásosabb divatházai között.

Giorgo Armani

Neve egyenlő az olasz eleganciával. Armani a huszadik században váltotta meg a férfi ruházat szabását. Modelljei a könnyedség, simaság és az előkelőség elegye. Világszerte elismerik a kezdetben csak férfi kollekciókat megálmodó, majd a későbbiekben női ruhákat is készítő divatdiktátort. Mára az Armani birodalom portfóliója nem csak férfi és női ruházatra terjed ki, hiszen belsőépítészeti-lakberendezési cikkeken túl, kávé- és szálloda lánccal is büszkélkedhet.

Christian Dior

A nemzetközileg ismert francia divattervező, a negyvenes évek végén már az első kollekciójával meghódította a közönséget. Jellemzője a szigorú testkövető karcsú szabású felsők és a légies szoknyák voltak. Dior halálával Yves Saint-Laurent vette át a ház művészeti vezetését. A későbbiekben megannyi híres divattervező formálta saját ízlése szerint a Dior márkát.

Yves Saint-Laurent

Karrierje a Diornál kezdődött, azonban a hatvanas években tervezései sokszor botrányszámba mentek. Szettjei a divat úttörőivé váltak ugyanis elsők között használta a farmert és ő volt az, aki átlátszó anyagokat is alkalmazott tervezései során. Az Yves Saint-Laurent divatház meghonosította a szűk nadrágokat a női nadrágkosztümöket és a combközépig érő csizmákat gardróbszekrényünkben. 2002-ben a tervező visszavonult, búcsúbemutatóján a divatvilág kiválóságai búcsúztatták. Jelenleg a divatház Saint Laurent néven működik és tiszteleg a néhai dizájner előtt.

Vivienne Westwood

A szakmában Westwood testesíteti meg a punk és a new wave fogalmát. Fél évszázada feszegeti az elegancia határait, értelmezi újra a divat szabályait és politikai felhangú, provokatív pólóival kelt feltűnést. A hetvenes éveiben járó dizájner hölgy stílusáért ezért csak még többen rajonganak.

Roberto Cavalli

Az olasz művészcsaládba született tervező, aki hírnevét a roppantfeltűnő ruházatáról és annak kiegészítőiről szerezte, a hetvenes évek elején mutatta be első kollekcióját. Divatháza feminista és extravagáns. Cavalli múzsája a női szépség és bujaság, melyet előszeretettel hangsúlyoz kreációiban. Ruháit az erőskarakterű nőknek címzi. Cavalli szenvedélye a divat mellett a vendéglátás, így az utóbbi években saját kávézókat is nyitott és méltán büszke a Cavalli vodkájára is.

Gianni Versace

A Versace céget Gianni Versace alapította meg a hetvenes évek végén Milánóban. A nyitás után, szinte azonnal népszerűvé vált. A cég mára világvezető nemzetközi divatházzá nőtte ki magát. A Versace-ra jellemző ruházattal, minőségi parfümjeivel, ékszereivel és luxus lakberendezési tárgyaival tette le névjegyét a leghíresebb divattervezők közzé. Gianni tragikus halála után testvére Donatella vette át a vállalat művészeti vezetését.

 

Dolce&Gabbana

Domenico Dolce és Stefano Gabbana tervezőpáros nevéhez kötődik a milánói Dolce&Gabbana márkanév. A viszonylag fiatal márka a nyolcvanas évek közepén debütált. Jelenleg óriási figyelem övezi a divatcég kollekcióit, bemutatóik után állandó az érdeklődés. A Dolce&Gabbana bizton állíthatja, hogy az aktuális trendek megteremtésében hatalmas szerepük van.